BESLUT IDAG: 2 MILJONER KRONOR I SOMMARLOVSSATSNING På dagens kommunstyrelse ko…

BESLUT IDAG: 2 MILJONER KRONOR I SOMMARLOVSSATSNING

På dagens kommunstyrelse kommer Majoriteten bevilja stöd på 1,5 miljoner kronor till fritidsgårdarna Brynjan på Brynäs, Helges i Andersberg, Knoppen i Forsbacka, Legenden i Bomhus, Soffan i Valbo, Treffen i Sätra, Vävaren i Strömsbro och Zebran i Bergby för att fritidsgårdarna ska kunna hålla extraöppet under sommarlovet. Majoriteten kommer också att föreslå att ytterligare 500 000 kronor avsätts för att föreningar ska kunna ansöka om medel för att arrangera kostnadsfria sommarlovsaktiviteter för barn- och unga.

– Trots den rådande situationen med pandemin Covid-19 är det viktigt att ha en stark sommarlovsverksamhet hos våra fritidsgårdar och inom kommunens föreningsliv. Alla barn- och unga ska kunna se fram emot sommarlovet och få ta del av roliga och meningsfulla aktiviteter på sin fritidsgård eller hos föreningslivet, säger Jörgen Edsvik (S) kommunalråd och ordförande i sociala hållbarhetsutskottet.

– Vi satsar totalt 2 miljoner kronor genom dagens beslut för att möjliggöra mötesplatser och en härlig fritid under sommaren. Stödet finansieras genom ett framgångsrikt förebyggande arbete för att minska skadegörelse i vår kommun som vi nu kan återinvestera för ett mer givande sommarlov, fortsätter Jörgen Edsvik (S).