Gävle 2014 – vårt gemensamma ansvar

Gävle, vårt gemensamma ansvar

– jobb o utbildning, en grön hållbar strategi och en röd tråd

Vi utvecklar vår gemensamma välfärd.  Människor ska kunna känna sig trygga, säkra på att kommunen fortsätter att förbättra möjligheterna till ett rikt liv. Det sträcker sig från att motverka våld i hemmet till välskötta offentliga miljöer, från en värdig omvårdnad till en meningsfull fritid, att få ett jobb och delta i samhällsutvecklingen

För att möta de ökade kraven och för att stärka välfärden i Gävle, kommer vi under 2014 att genomföra en skattehöjning på 75 öre. Dessa medel kommer att bidra till en fortsatt hög kvalitet i den kommunala verksamheten och investeringar för framtiden

skapar tillväxt

I vår ambition att vara en av Sveriges bästa miljökommuner har vi ett omfattande miljöstrategiskt program. Vi att satsar på en övergång till fler miljövänliga resor, styr om mot förnyelsebara drivmedel och ger möjlighet till bra miljöval. Detta bidrar till utveckling inom miljösektorn, förutsättningar för investeringar och en miljödriven tillväxt som ger nya arbeten och fler företag.

Vi organiserar också om arbetet med näringslivs och arbetsmarknadsfrågor. En Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnd med uppdrag att tillsammans med näringslivet genomföra näringslivsprogrammet och bidra till att förbättra matchningen mellan arbetskraft och arbetstillfällen.

En Kunskapsnämnd ger förutsättningar att hålla en röd tråd för barn och ungas utbildning och utveckling resurser, personal och lokaler kan samordnas på ett smartare sätt. En jämlik skola och en jämlik fritid har betydelse för skolarbetet. Alla barn och ungdomar ska kunna delta i roliga och utvecklande fritidsaktiviteter oavsett föräldrarnas ekonomiska förutsättningar och arbetstider. Med förskola och fritidshem upp till tolv år alla tider på dygnet. Det blir också en enklare vardag för många familjer.

och framtidstro

Vi genomför nu ett omfattande investeringsprogram med satsningar på skolor, särskilda boenden och idrottsarenor. Vi fullföljer utvecklingen i Gävle Hamn, ny och ombyggnad inom Gavlegårdarna och Gävle Energis program för förnyelsebar energi. Det gör Gävle ledande när det gäller att skapa en hållbar livsmiljö och investeringar ger jobb och framtidstro.

Tillsammans fortsätter vi arbetet med att utveckla Gävle.

Carina Blank                                                           Roger Persson                              Marita Engström

Socialdemokraterna                                              Miljöpartiet                                  Vänsterpartiet

They are organized into categories such as politics, health, history, religion, business etc