MAJORITETENS BUDGETFÖRSLAG FÖR GÄVLE KOMMUN 2020 Idag presenterade vi Socialde…

MAJORITETENS BUDGETFÖRSLAG FÖR GÄVLE KOMMUN 2020 📑

Idag presenterade vi Socialdemokrater tillsammans med våra samarbetspartier L, C och MP vår andra gemensamma budget för Gävle kommun. Det gjorde vi på fritidsgården Treffen i Sätra i samband med ett verksamhetsbesök.

Majoritetens budgetförslag är en omställningsbudget som prioriterar skola, välfärd och en aktiv politik för trygghet och sammanhållning. Vi är i en tid med demografiskt skifte för alla Sveriges kommuner, där det blir fler barn och fler äldre i behov av förskola, skola och omsorg. Därför prioriteras kärnverksamheten i budgeten och insatser som tar tillvara att Gävle är en kommun i tillväxt och omställning.

Här är några av de prioriteringarna 👇
😊 Förskola, skola och hemtjänst får tillsammans 71 miljoner kronor extra för ökande behov med fler barn och fler äldre i verksamheten under 2020.
👍 Vi gör en satsning på utökat grundanslag till fritidsgårdarna i Gävle. Det är den första substantiella höjningen av anslaget sedan 2012 och är en betydande förbättring för att de ska kunna bedriva sin viktiga verksamhet i stadsdelarna.
👩‍🦳 Arbetet med äldrevänlig kommun fortsätter under 2020 där kommunens seniorer kommer kunna delta i dialoger för att ta fram konkreta förslag till kommunens handlingsplan för att bli mer äldrevänlig.
🏘 Arbetet med ytterområdessatsningen fortsätter med 5 miljoner kronor årligen och pågår hela mandatperioden. Under 2020 ska Gavlegårdarna också komma igång med byggande av trygghetsboende i Hamrångebygden.
🤝 2,5 medarbetarmiljoner satsas för att stärka medarbetarerbjudandet. Bland annat höjs friskvårdsbidraget till 1500 kronor. Medarbetarna är kommunens viktigaste resurs och detta är det andra steget efter att Majoriteten i sin första budget tog bort kravet på egenfinansiering för att nyttja sitt friskvårdsbidrag.
👉 Vi gör en stor satsning på ett trygghetspaket på 5 miljoner kronor. I den ingår konkreta insatser för stärkt trygghetsarbete i Gävle. Kommunen kommer till exempel att ansöka hos Polismyndigheten för att införa kommunala ordningsvakter och fler trygghetskameror på brottsutsatta platser.

Under de kommande dagarna och veckorna kommer vi att ge en mer detaljerad beskrivning om fler prioriteringar i budgeten! Hoppas att du fortsätter att följa! 🌹