Socialdemokraterna föreslår 16 000 nya utbildningsplatser i landet.

Vad skulle det kunna betyda för vårt län?

Regeringen har valt att kraftigt dra ned på antalet högskoleplatser, samtidigt som söktrycket till högskolor och universitet är rekordhögt. Bara till Högskolan i Gävle har i år 28 976 personer sökt, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med 2012. Socialdemokraterna väljer i sin budgetmotion i riksdagen att i motsats till regeringen investera i högre utbildning bland annat genom satsa på 16 000 nya platser till Högskolan, Yrkeshögskola och Universitet.

– Det är obegripligt att regeringen väljer att dra ner på antalet högskoleplatser och inte använder sig av Högskolan för att ta till vara alla som vill söka till högre utbildning. Det handlar om utbildning som leder till jobb. Det som gör det extra tråkigt är att regeringen och moderaterna gör detta samtidigt som söktrycket är rekordhögt här i Gävle, säger Carina Blank (S).

Socialdemokratiska kommunstyrelseordföranden från länet har besökt Högskolan för att informera sig om ansökningstrycket och vad man kan göra för att få fram fler utbildningsplatser till Högskolan i Gävle.

We spent sometime today going through our archive and curated for you the list below