Svar på insändare 6/3 AB och GD

I torsdagens AB och GD (6/3) finns en insändare, som förvånar oss något. Vid mötet angående Valbobadet i tisdags (4/3) var det fem partier, som klart sa att Valbobadet skall bevaras. Det parti, som sviktade med sitt svar var moderaterna, som inte lämnade något svar till de ca 200 personer, som var på stormötet.
Skribenterna till insändaren frågar sig om det inte är S, MP och V som begärt badutredningen. Ja, så är det. Detta har vi gjort mot bakgrund av att vi vill ha fakta, när det gäller kostnader, nyttjandegrad, status på nuvarande anläggning m.m. Vi politiker baserar sedan våra förslag till beslut på de uppgifter och den fakta tjänstemännen ger oss.
Så har också gjorts och sex olika förslag har presenterats. Ett av dessa är att nuvarande bassäng i Valbo rustas. Detta kommer att bli vårt förslag till beslut, eftersom vi kan läsa i utredningen att kostnaden för att rusta badet inte blir alltför stor. Detta är en av anledningarna till att vi vill ha Valbobadet kvar. Den andra är att vi vill behålla det idrottsområde, som funnits sedan mitten på 60-talet och som gett många Valbobor genom åren möjligheten till en aktiv fritid såväl i simbassängen som i sporthallen. Sporthallen kommer under kommande år att rustas till en kostnad av 36mkr. Till det kommer ombyggnationen på ca 10 mkr för badet. Så framtiden för Valbo sportcentrum går en ljus framtid tillmötes och förhoppningsvis blir det en anläggning, som nyttjas av alla kommuninvånare och inte bara Valboborna.

Lars-Göran Ståhl (S)
Ordförande i Kultur och fritidsnämnden

Ylva Bandmann (MP)
vice ordförande i Kultur och fritidsnämnden You can also select the most commented or controversial documentaries in the website