Valberedningens förslag till ordförandekandidater i nämnder och bolag i Gävle kommun 2015-18

Nu är valberedningens förslag till ordförandekandidater för Socialdemokraterna i nämnder och bolag i Gävle kommun 2015-18 färdigt. Förslaget avgörs av partiets medlemmar i samband med Socialdemokraternas medlemsmöte 7 april.

Socialdemokraternas valberedning har arbetat med att ta fram ett förslag på de personer som ska leda partiets arbete i de kommunala nämnderna och bolagen. Stora delar av det politiska arbetet i Gävle kommun sker i bolagen och nämnderna. Uppdragen som ordförande i ett bolag eller i en nämnd är viktiga poster med stort ansvar och inflytande, som kräver bred politisk kompetens och erfarenhet.

Valberedningen har arbetet utifrån ett antal kriterier och har haft som mål att finna dels de enskilda personer som kan ta ett tydligt politisk ledarskap, dels personer som kan fungera som en del av ett starkt lag. – De ledande företrädarna för vårt parti är ett lag som når framgång tillsammans och bär svårigheter tillsammans, det är en mycket viktig förmåga i ett socialdemokratiskt ledarskap. Laget går före jaget, säger valberedningens ordförande BjörnHäägg.

Vid sidan av förmåga att samarbeta i ett lag samt en god fördelning mellan kvinnor och män, har valberedningen sökt de enskilda personer som har bäst kompetens och kunskap för att leda en nämnd eller ett bolag. – I de enskilda fallen har vi sökt efter personer som kan driva en tydlig socialdemokratisk linje och företräda våra väljare. Då behövs såväl goda sakkunskaper i de enskilda politiska frågorna som rejäl politisk erfarenhet, säger Björn Häägg.

Valberedningen är helt enig i sitt förslag. – Vi i valberedningen har ställt mycket höga krav på kandidaterna och Gävleborna kommer att ha minst lika höga förväntningar på dem i framtiden.Det här är ett lag som valberedningen tror fullt ut på, dom kommer att ta ledningen i den politiska utvecklingen i Gävle under nästa mandatperiod, säger Björn Häägg.

Valberedningens förslag, kommunala nämnder

Björn Häägg

Valberedningens ordförande

Socialdemokraterna Gävle